Z wizytą w „Rzeczpospolitej”

Prezes InPhoTech, dr hab. Inż. Tomasz Nasiłowski był jednym z ekspertów debaty ekonomicznej „Wyzwania dla polskich prywatnych firm na nową dekadę XXI wieku” organizowanej przez dziennikarzy magazynu ekonomiczno-prawnego „Rzeczpospolita”. Debata ta wpisuje się w cykl spotkań dotyczących obecnej sytuacji gospodarczej w Polsce.

Uczestnikami debaty, poza naszym prezesem, byli Paweł Choduń z firmy MEDCOM (producent urządzeń energoelektronicznych), Karolina Zajezierska z NOWEL (piekarnia Nowakowski), Małgorzata Nowak-Niedźwiedzka z Poldent (producent instrumentów do leczenia kanałowego) oraz Michał Nowak z TDJ (inwestor w obszarach Equity, Venture, Estate, Finance i Foundation).

Efektem debaty jest ciekawy artykuł, który można przeczytać tutaj.

Ekspertów, którzy na pierwszy rzut oka są ze skrajnie różnych branży, w trakcie rozmowy połączyły wspólne spostrzeżenia i doświadczenia. Czy znaleźli oni złoty środek na czekające ich wyzwania w nowej dekadzie XXI wieku?

Wyraźnie podkreślili oni, że przy prowadzeniu działalności bardzo istotne jest długoterminowe myślenie z jednoczesnym obserwowaniem obecnej sytuacji na rynku. Znaczącą jest również umiejętność odnalezienia dla siebie miejsca w przemyśle, swojej niszy. Mówili o tym przedstawiciele Poldent, Nowel oraz InPhoTech – produkując unikalne rozwiązania, na które jest realne zapotrzebowanie, zapewniamy sobie mocną pozycję i zwiększamy swoją przewagę konkurencyjną. Dlatego jako innowacyjna firma technologiczna nieustannie poszukujemy zupełnie nowych obszarów stosowania nowych technologii.

Ciekawy temat poruszył również nasz prezes, Tomasz Nasiłowski, który wspomniał o tym, że momenty przesilenia w gospodarce są pozytywne, bo zmieniają układ sił na rynku i otwierają nowe możliwości.

„Jeżeli mówimy o sytuacjach kryzysowych czy spowolnieniu w gospodarce, to moim zdaniem jest to szansa dla nowych produktów. Bo generalnie ludzie niechętnie zmieniają przyzwyczajenia, także te dotyczące produktów. Następuje to dopiero w momencie jakiegoś przesilenia. I to dobrze pokazał ostatni kryzys. Spowodował zburzenie starej struktury. (…) Przed kryzysem największe światowe firmy działały w przemyśle tradycyjnym, w sektorze oil&gas oraz finansowym. Natomiast w tej chwili mocną pozycję mają firmy technologiczne, jak Amazon, Apple. Wystarczyło dziesięć lat i zmieniła się praktycznie cała czołówka globalnych firm. W ten sposób kryzys pomaga nam się rozwijać. Warto zatem zająć się tym, co jest nowe, iść do przodu.”

Popularnym wśród naszych rozmówców rozwiązaniem jest eksport. Jest to temat szeroko omówiony w trakcie debaty. Szczególnie dotyczy to właśnie działalności niszowych, które mają bardzo małą konkurencję na rynku światowym. Aby móc rozwinąć polski eksport „potrzebna jest kompleksowa promocja naszego kraju jako marki na świecie”, co podkreśliła pani Małgorzata Nowak-Niedźwiedzka. Absolutnie zgadzamy się również ze słowami pana Pawła Chodunia z firmy MEDCOM o znaczeniu w działalności firm „nie tych wielkich innowacji z pierwszych stron gazet, a tych małych, wymyślanych na co dzień; to jest paliwo do rozwoju.”